.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام
.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام

بررسی لفظ صدیق و فاروق

 

     

کلمه «صدیق» که صیغه مبالغه است بر این دلالت می کند که فعل دائما باید متصف به مبدا باشد مثلا : سکّیر (به تشدید کاف) به کسی گفته می شود که دائما در حال مستی است و یا «شرّیب» به کسی گفته میشود که پیوسته شراب می نوشد.
بنا براین صدیق کسی است که پیوسته با صدق و راستی همراه است و این معنا تحقق پیدا نمیکند مگر در کسی که گفتار او با کردارش تصادق داشته باشد و این مرتبه کامل تنها با مقام عصمت همخوانی دارد و چنین کسی در میان امت اسلامی جز امام علی(ع) و اهل بیت معصومش نخواهند بود

کلمه فاروق نیز در اصطلاح روایات به کسی اطلاق می شود که بتواند با دانش وسیع خود چنان که باید ، حق را از باطل تشخیص دهد و مردم با اشارت او به حق و حقیقت رهنمون شوند . آیا چنین کسی در میان امت اسلامی جز امام علی ع و اهل بیت معصومینش ع که جانشینان واقعی پیامبر اسلام بوده اند وجود داشته است ؟
     
صدیق لقب انبیاء و اولیای الهی  
از برخی آیات قرآن استفاده می شود که صدیق لقب انبیا و اولیای الهی بوده است
1- و اذکر فی الکتاب ابراهیم انه کان صدیقا نبیا ( مریم:(41 )
2 -واذکر فی الکتاب ادریس انه کان صدیقا نبیا ( مریم :( 56)
3-ایها الصدیق ( یوسف 46 )
4 -و من یطع الله والرسول ... من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا
قرآن از این که بین صدیقین و صالین جدایی انداخته و صدیقین را بر نبیین عطف کرده معلوم می شود که مقصود از آن همان اولیا و جانشینان پیامبرانند و لذا در روایات شیعه وسنی این لقب بر امام علی(ع تطبیق شده است
     
از امام علی(ع) نقل شده است که فرمود :
» انا عبد الله و اخو رسوله و انا الصدیق الاکبر لا یقولها بعدی الا کذاب مفتر لقد صلیت قبل الناس سبع السنین
» من بنده خدا و برادر رسول خدایم و من صیق اکبرم کسی بعد از من این ادعا را به جز بسیار دروغگو و افترا زننده نمی کند به تحقیق من هفت سال قبل از مردم نماز بجای آوردم » المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 121 ح 4584)

     

ادامه دارد .....

نظرات 5 + ارسال نظر
عبدالحی پنج‌شنبه 15 اردیبهشت 1390 ساعت 15:35 http://madadallah.blogfa.com

السلام علیکم برادر گرامی ،بازهم تشکر ؛بنده حقیر با شما کاملا موافق هستم و سخن حقی را فرمودید .اما اینکه فرمودید با مدیر سایت ولی عصر مناظره شود. جای تأمل است ولیکن علت اینکه بنده حقیر گفتم مناظره درابتدای امر مرادم تبادل نظر است ولا غیر و علت شروط نیز برای صحت مناظره بوده است.اما اینکه جنابعالی فرمودید: "فقط مطلب رو در وبلاگ آوردم و در این موارد متخصص نیستم" این نیز جای تأمل دارد ، هرچیزی را که نباید قبول کرد خصوصا در مورد عقیده چراکه در عقیده تقلید جایز نیست حال فروعات به هرحال اما عقیده کلا و این اجماع است بین مذاهب.
در مواردی که مطالب بُعد عرفانی یا اخلاقی و یا شبیه به آن است کپی برداری از سایتهای دیگر مشکلی ندارد ولیکن در خصوص مسائل عقیدتی حتما باید طلب سند نمود و از حیث علوم مربوطه بررسی شوند ؛زیرا اگر روایتی دروغ که عمدا به سیدنا رسول الله صلی الله علیه و سلم نسبت داده شود آن شخص در آتش جهنم قرار دارد. این حدیثی متواتر است که در کتب معتبر شیعه و سنی از طرق مختلف وارد شده است ،یکی از این طرق از طریق سیدنا علی رضی الله عنه است که بنابر سخن شیخ صدوق به درجه تواتر رسیده است.
خلاصه ی کلام اینکه باید مواظب باشیم که مبادا سخنی به دروغ به سیدنا رسول الله صلی الله علیه و سلم نسبت داده شود ولو اینکه این سخن به نفع اسلام باشد. دروغ ،دروغ است.
بنده خوشحال می شوم که با شما در ارتباط باشم نه برای گفتگوهای که منجر به مجادله می شوند بلکه برای گفتگوهای مصالحت آمیز بین مذاهب، دوستی شیعه و سنی برادری شیعه و سنی ولاغیر.
اللهم ارحمنا...
والسلام علیکم

سلام
داره شبیه به مناظره میشه!!!
اینکه گفتم انشاء خوبی ندارم مال همین مواقعه و این دفعه اول نیست، کلآ نمیتونم منظورم رو به طرف مقابل با نوشته انتقال بدم، واما بعد.....
منظورم از مناظره با مدیر سایت ولی عصر فقط یک مصال بود، کس دیگری که متخصص باشه اون موقع به ذهنم نرسید
در مورد تبادل نظر هم که همین الآن داریم انجام میدیم!!!
و در مورد آوردن مطلب، نه در این مورد که در تمام موارد عقیده ام راسخ هستم؛ چون تحقیق کرده ام و همه مواردی که دیده ام و میبینم (حتی الآن هم میبینم) به یک نتیجه واحد رسیده ام و جای تامل نیست؛ منظور از اینکه متخصص نیستم یعنی کتب تارخی روایی حدیثی و..... اهل تسنن و تشیع رو بادقت مطالعه و بررسی نکرده ام و اگر هم کرده باشم حفظ نیستم!!! و منظورم از تخصص و فرد متخصص اینگونه بود که خودم رو جزو این افراد نمیبینم
تاحد امکان هم مطالب را بررسی میکنم و به صرف اینکه سایت خوبیه مطلب نمیزارم، حتی شده از سایتهای بزرگی مثل تبیان مطلب قرار ندادم و حتی بهشون گبر دادم که فلان قسمت مشکل داره، بالاخره اشتباهاتی پیش میاد و در این موارد سعی میکنم کیلویی عمل نکنم، چون مطمئنم یا افرادی دقیق مثل شما پیدا میشن و سا شاید راه کسی به گمراهی بره و مهمتر ازهمه سرپیچی از یافتن حق و حقیقت (بعنوان مثال مطلبی در مورد یکی از علما کپی برداری کردم و بعد از چند روز اصلاح کردم و علاوه بر اون یه اصلاحیه هم منتشر کردم و یا همون مطلب سایت تبیان)
تا حد امکان سعی بر استناد به منبع دارم و حتی المقدور منبع اصلی خبر رو هم میزارم تا اگه کسی سوال تخصصیی داشت به همونجا مراجعه کنه.
و اما در مورد گفتگو؛ بله بشدت موافقم، البته در حوضه تخصصم!
و علی الخصوص اتحاد اسلامی که قبلآ هم چند مطلب اوردم و یه مطلب کامل دیگه هم اماده دارم.
امیدوارم متوجه منظورم شده باشید!
منتظر بازدیدهای بعدی شما هستیم

باتشکر
.......خدا نگهدار.......

عبدالحی پنج‌شنبه 15 اردیبهشت 1390 ساعت 19:45 http://madadallah.blogfa.com

سلام علیکم ،برادر ارجمند، خیر نه مناظره است و نه شبیه به آن.
بنده حقیر متولد 68 شمسی ام شما نیز اگراشتباه نکنم 67شمسی هستید از "درباره من" یعنی پروفایل مدیر وبلاگت خواندم.
لطف می کنید که حوضه تخصصیتان را ذکر کنید البته اگر مایل باشید؟
در نظرات جنابعالی فرموده بودید که کتب روایی و تاریخی را حفظ نیستم یعنی شما ، خوب برادر ارجمند کتب تاریخی را که حفظ نمی کنند امروزه با آمدن کامپیوتر و غیر ذلک انسانها دیگر خیلی چیزها را حفظ نمی کنند حفاظ ،حفاظ قدیم صدهزار حدیث را حفظ صدری می کرد آن وقت به او می گفتند حافظ شدی .
اللهم رحمنا...

سلام
در مورد مناظره شوخی کردم
و من متولد 18 بهمن 1366 هستم
حقیقتش حوزه تخصصی خاصی ندارم و هرچی فکر میکنم میبینم در هیچ حوزه ای اطلاعات کامل یا کافی ندارم!
در حقیقت من (به گفته دوستان و نزدیکان و آشنایان) متخصص حل مسائل از روشهای غیر مترقبه هستم و روش تحقیق و حفظ مسئله خاصی ندارم
مثلآ مناظره و مباحثه یک روش است برای حل اختلافات مذهبی و روشن شدن حقیقت ولی در عین اینکه این روش را قبول دارم از راههای دیگر و بهتری مسائل را حل میکنم
البته اینکه میگویم بهتر، برای افراد عامی (که تخصص کافی ندارند و متخصص حدیث و..... نیستند) بهتر است چون نیاز خاصی به احادیث و اتفاقات و تواریخ نیست و فقط دانستن مسائل کلی کافی هستند.
خوشبختانه خداوند متعال اینقدر نشانه برای کارهایش در اطراف ما قرار داده که در روز حشر هیچکس (حتب افراد بی سواد و کتاب نخوانده و نا آشنا با حدیث و.....) هیچ بهانه ای برای اعمالش نخواهد داشت و خداوند همه را متحیر خواهد کرد
از این رو نشانه ها نباید در لابلای این چیزها پنهان باشند (که به سختی و شبها و روزها تلاش و مطالعه و تحقیق بدست آید) و باید مثل روز روشن باشد
البته این روش یک روش مطمئن و اصولی است و معمولآ جای هیچ سوالی را باقی نمیگذارد ولی روشها و دلایل ساده تری هم هستند.

باتشکر
.......خدا نگهدار.......

عبد المنتقم جمعه 16 اردیبهشت 1390 ساعت 00:37 http://helaal4.blogfa.com

سلام
لفظ صدیق در زمان رسول خدا (ص) و توسط خود ایشان در خطاب به حضرت ابوبکر(رضی الله عنه) به کار برده شد و به ایمان ایشان ربط دارد نه به عصمت ساختگی مدعیان تشیع .
هیچ کس معصوم نیست . عصمت با هدف وجودی انسان تعارض دارد .
بهتر است به جای سلب لقب از صحابه ی بزرگوار در پی توضیح و تشریح لقب حیدر کرار باشید که لقب حضرت علی (رضی الله عنه) است و شما(مدعیان تشیع) به ایشان تهمت بیغیرتی می زنید .

یا الله

سلام
منتظر مطلب بعدی باشید تا بیشتر در این مورد توضیحاتی داده شود
و نمیشود هیچکس معصوم نیاشد
خداوند قادر متعال بهترین صفات را دارد و بهترین حالتها را برای کارهایش انتخاب میکند
بهترین دین بهترین پیامبر و مطمئنآ برای حفظ بهترین دین بهترین پیامبرش و تفسیر بهترین کتابش، یهترین ادامه دهندگان راه پیغمبر(ص) را برای مردم قرار میدهد.
او قادر متعال است و نمیتوان گفت که نمیشود فلان کار را بکند و هرچه بخواهد انجام میدهد؛ تعز من تشاء و تزل من تشاء
سلب لقب هم فکر نکنم زیاد کار بدی باشه! چون از این موارد برای آقا امیرالمومنین علی(ع) زیاد اتفاق افتاده.
منتظر ادامه مطلب باشید

باتشکر
.......خدا نگهدار.......

بنده خدا جمعه 16 اردیبهشت 1390 ساعت 09:11 http://hmmm777.blogfa.com/

سلام برادر
التماس دعای خیر

سلام
محتاجیم به دعا
بازم بیایید این طرفها

باتشکر
.......خدا نگهدار.......

عبدالحی جمعه 16 اردیبهشت 1390 ساعت 16:30 http://madadallah.blogfa.com

سلام علیکم
پاسخ خوبی بود ،بارک الله فیک
اللهم ارحمنا...

سلام
خواهش میکنم
گوشه ای بود از عوالم عجیب و غریب و پیچیده من!
موفق باشید

باتشکر
.......خدا نگهدار.......

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد