با نام و یاد خدا
مطلب برگرفته از وبلاگ زیبا و پربار اول مظلوم عالم.
برای یافتن مطالب بهتر به اینجا مراجعه نمایید.
خدا را سپاس می گوییم که یک بار دیگر توانستیم در جهت پیشبرد معارف اسلامی و پاسخ به شبهات قدم تازه ی دیگری برداریم
این گنجینه ای که در این قسمت آورده شده از کتاب امامت در حدیث گرفته شده است و پیرامون احادیثی صحبت می کند که پیامبر اکرم در مورد امیرالمومنین فرمودند و از همین احادیث استفاده کردیم و برای اثبات امامت و ولایت امیر المومنین به کار گرقتیم که اینها فقط قطره ای از دریای احادیث بیشماری است که پیامبر اکرم در مورد امیرالمومنین فرمودند
امید است که شما برادران دینی در جهت پیشبرد تبلیغات اسلامی از این مطالب به نحو احسن استفاده نمایید و ما را از دعای خیرتان بی بهره نکنید
بنده این گنجینه را تقدیم می کنم به روح مطهر حضرت صدیقه و آقا امیرالمومنین (ع) ان شا الله که مورد رضای مرضیه ی حضرت بقیه الله قرار گرفته باشد
امامت و ولایت امیر المومنین در احادیث
تصریح علمای اهل تسنن به صحت حدیث غدیر
ابن حجر هیتمی حاکم نیشابوری حلبی ابن کثیر دمشقی ترمذی ابوجعفر طحاوی ابن عبدالبر قرطبی سبط بن جوزی عاصمی آلوسی ابن حجر عسقلانی ابن مغازلی شافعی فقیه ابوعبدالله بغدادی (م 330) ابوحامد غزالی ابن ابی الحدید معتزلی حافظ ابوعبدالله گنجی شافعی شیخ ابوالمکارم علاء الدین سمنانی (736) شمس الدین ذهبی شافعی (748) حافظ نورالدین هیثمی (807) شهاب الدین قسطلانی (923) شیخ نورالدین هروی قاری حنفی شیخ احمد بن باکثیر مکی (1047) میرزا محمد بدخشی ابوالعرفان صبان شافعی (1206) ناصرالدین البانی
محمد بن جریر طبری حافظ ابن عقده ابوبکر جعابی علی بن عمر دارقطنی شمس الدین ذهبی جزری شافعی ابوسعید سجستانی ابوالقاسم عبیدالله حسکانی امام الحرمین جوینیدلالت حدیث غدیر بر ولایت و امامت امیر المومنین
>تبادر از حاق لفظ >تبادر هنگام اضافه به افراد انسان >استعمال قرآنی >فهم صحابه >اشتراک معنوی >قرینه صدر حدیث >ذیل حدیث >گواهی گرفتن از مردم >اکمال دین به ولایت حضرت علی >خبر رحلت پیامبر >تبریک به پیامبر >ترس پیامبر >انکار حارث بن نعمان >تعبیر به نصب >تاج گذاری >تعبیر به اولویتاعتراف کنندگان به دلالت حدیث غدیر بر ولایت
>محمد بن محمد غزالی >ابوالمجد مجدود بن آدم، معروف به حکیم نسائی >فریدالدین عطار نیشابوری >محمد بن طلحه شافعی >سبط بن جوزی >محمد بن یوسف گنجی شافعی >سعیدالدین فرغانی >تقی الدین مقریزی >سعدالدین تفتازانی
>احتجاج امام علی >احتجاج حضرت زهرا به حدیث غدیر >احتجاج دیگران به حدیث غدیر
تحریف حدیث ولایت توسط علمای اهل تسنن
نقد کلام ابن ابی الحدید درباره وصی
وصیت در نثر وصی در شعرمقابله مدرسه خلفا با نصوص «وصایت»
مقابله عمر بن خطاب مقابله عایشه مقابله مورخین و راویان با احادیث وصایت
امام علی عمر بن خطاب عبدالله بن عمر جابر بن عبدالله انصاری ابن عباس معاویة بن ابی سفیان ابوسعید خدری ابوهریره انس بن مالک براء بن عاذب و زید بن ارقم اسماء بنت عمیس ام سلمه سعد بن ابی وقّاص
تحریف در مشبه به تحریف در مشبه
موارد کاربرد حدیث علی منی و انا من علی
جنگ احد حجة الوداع روزی که برای حضرت هدیه آوردند در مورد قصه دختر حمزه به نقل از عمر بن خطاب هنگام فرستادن لشکر به یمندلالت حدیث علی منی و انا من علی
راویان حدیث علی منی و انا من علی
تصحیح حدیث علی منی و انا من علی
- وجود حدیث در صحاح
تصریح به صحت حدیث تصحیح برخی از اسناد
امامت و ولایت اهلبیت در احادیث
قرینه داخلی قراین خارجی
نص روایت دوازده خلیفه در کتب شیعه و سنی
آیاجابر بن سمره سوائی فرد مورد اطمینانی بوده
>ابن مهلب >ابن العربی مالکی >ابوحاتم ابن حبان >قاضی عیاض >ابن حجر عسقلانی
متن حدیث ثقلین و تکرار دوباره آن
>وجود حدیث در صحاح >وجود حدیث در کتابهایی که درباره صحاح سته نوشته شده است >وجود حدیث در کتبی که مؤلفان آن التزام به نقل احادیث صحیح دادهاند >تصریح به صحت حدیث ثقلین
- >دو شیء گران بها و سنگین
>جامعیت کتاب و عترت >هدایت مطلق در کتاب و عترت >مصاحبت ابدی >لزوم تمسک به هر دو >بقای عترت تا روز قیامت >اعلمیت اهل بیت >عصمت اهل بیت
>ضعف سند >سنت عدل قرآن نیست >امکان جمع بین دو روایت >تقدم حدیث متواتر بر واحد
الفاظ حدیث مدینه العلم و روایت اباصلت
کسانه که حدیث مدینه العلم را ...
کسانی که حدیث را ارسال مسلم گرفتهاند کسانی که تصریح به شهرت یا تواتر حدیث نمودهاند و نیز از جمله کسانی که به این حدیث استدلال و استشهاد کردهاند؛ عبارتند از:تصحیح حدیث مدینه العلم حاکم نیشابوری
>توثیق رجال سند >تساهل در تصحیح >تصحیح حدیث به متابعات >تصحیح حدیث با شواهد معنوی >تعدد طرق حدیث >کثرت طرق حدیث >مطابقت حدیث با واقعاعتراف صحابه به اعلمیت امام علی
- >اعتراف عمر بن خطاب
>اعتراف عبدالله بن مسعود >اعتراف ابن عباس >اعتراف عایشه >اعتراف خزیمة بن ثابت >اعتراف عبدالله بن عیاش بن ابی ربیعه >اعتراف معاویه >اعتراف عدهای از صحابه >گواهی امام علی >اقرار امام حسناعتراف تابعین به اعلمیت امام علی
>سعید بن مسیب >عطاء >مغیرة بن مقسم
>اعلمیت امام علی >عصمت امام علی >امام علی واسطه برای رسیدن به علوم پیامبر >امام علی حافظ علوم رسول خدا >وجوب رجوع به امام علی
>حدیث «انا دار الحکمة و علی بابها» >حدیث «انا مدینة الحکمة و علی بابها» >حدیث «انا دار العلم و علی بابها» >حدیث «انا میزان العلم و علی کفتاه»شواهد مضمونی حدیث «مدینه علم» و پاسخ به معارضات
معارض 01 : «أنا مدینة العلم و ابوبکر اساسها و عمر حیطانها و عثمان سقفها و علیّ بابها»؛ معارض 02 : «خداوند هیچ چیزی را در سینه من نریخت جز آنکه همانها را در سینه ابوبکر ریختم». معارض ۰۳ : «اگر بعد از من قرار بود کسی نبی باشد همانا عمر است»!بررسی اشکالات بر حدیث «مدینه علم»
>قرینه داخلی >قراین خارجی
الفاظ حدیث علی مع الحق و الحق مع العلی
اهل کتاب، مبتکر لقب فاروق بر عمر
مبدأ نامگذاری ابوبکر به «صدیق» و بررسی یک سند جعلی دیگر
امام علی صدیق اکبر و فاروق اعظم
بررسی روایات جعلی پیرامون صدیق و فاروق
نقد یک حدیث جعلی از امام محمد باقر
>دلالت بر امامت به نص >دلالت بر امامت به ملازمه >برتری امام علی بر سایر انبیا
الفاظ حدیث اولین مسلمان مولا امیر المومنین (ع)
گواهی قرآن و اصحاب به سبقت ایمان امیر المومنین (ع)
بررسی احادیث معارض پیرامون اولین مسلمان
>معارض 01:ذهبی نقل کرده که خدیجه و ابوبکر و بلال و زید اولین کسانی بودند که بعد از بعثت پیامبر(ص) به او ایمان آورده اند >معارض 02:از ابن حجرمی پرسند: ابوبکر اول کسی است که اسلام آورد یا علی؟ گفت: به خدا سوگند! که ابوبکر >معارض 03:کدامین شخص اوّل کسی است که اسلام آورده است؟ گفت: ابوبکر»حقیقت تعبیر از اسلام حضرت علی
توصیفی از زبان حضرت علی (در مورد اسلام آوردن)
اسلام ابوبکر (آیا ابوبکر اولین مسلمان است؟!!!)
جمع غیر واقعی در اسلام امیر المومنین (ع)
حقیقت تعبیر از اسلام حضرت علی
نظری بر کلمات اهل سنت پیرامون اول مسلمان بودن امیر المومنین (ع)
نقل احادیث سد ابواب در مورد مولا امیر المومنین
>زید بن ارقم >عبدالله بن عمر >عمر بن خطاب >امام علی بن ابی طالب >سعد بن ابی وقاص >جابر بن سمره سوائی >ابن عباس >جابر بن عبدالله انصاری >ابوسعید خدری >سعد بن مالک >انس بن مالک >براء بن عازب >حذیفة بن اسید >عبدالله بن مسعود >ام سلمه و عایشهنقد کلام ابن جوزی (حدیث سدابواب باطل است و شیعه آن را وضع کرده است!)
>تضعیف سند >نقل آن توسط برخی افراد >تنافی خصوصیات روایت >اشتمال روایت بر منکرات >محال بودن بازگشت خورشید >وجود معارض >بازگشت خورشید نماز را ادائی نمیکند
>الفاظ حدیث >تکرار عقد اخوت >راویان حدیث از صحابه >راویان حدیث از علمای عامه >دلالت حدیث >نقد کلام ابن تیمیه >شواهد حدیث «مؤاخاة»
اعتبار حدیث طیر و کسانی که این حدیث را معتبر بیان کردند
>عدالت راویان >تصریح به صحت >احتجاج به حدیث حسن همانند صحیح >به شعر درآمدن، دلیل بر صحت حدیث
>امام علی محبوب ترین افراد نزد خداوند >برتری امام علی بر سایر صحابه >امامت حضرت علی >امام علی برتر از تمام انبیا
- >اهل بیت در لغت و عرف
>اهل بیت در قرآن و سنت
>وادار نمودن بر دوستی اهل بیت >دوستی اهل بیت دوستی رسول خداست >حب اهل بیت اساس ایمان است >حب اهل بیت عبادت است >دوستی اهل بیت نشانه ایمان است >دوستی اهل بیت نشانه پاکی ولادت >سؤال از دوستی اهل بیت در روز قیامت
امام علی حضرت زهرا امام حسن و امام حسین
وجود کذابین در روایات فضایل خلفا
تضعیف روایات جعلی پیرامون فضایل خلفا
>روایات فضایل خلفا >روایات خلافت خلفا >پاسخ ها به برخی از شبهات
استناد نکردن خلفا به این روایات مخالفت روایات با آروزی ابوبکر انتساب خلیفه به ابوبکراعتراف به عدم نص و اشکالات دیگر در مورد احادیث جعلی برای خلفا
نقل حدیث
>حدیث عبدالرحمن بن عوف >طریق سعید بن زید
روایت عبداللَّه بن ظالم مازنی روایت عبدالرحمن بن أخنس روایت حُمید بن عبدالرحمن بن عوف روایت ریاح بن حارث روایت ابوالطفیل
>طریق عبدالله بن عمراشکالات کلی
حکم جعل حدیث
>نقل حدیث >نقد اجمالی حدیث >ترجمه عرباض بن ساریه >ترجمه راویان طبقه 02 >ترجمه راویان طبقه 03 >ترجمه راویان طبقه 04 >ترجمه راویان طبقه 05 >نقد متن حدیث
عدم وجود اجماع بر خلافت ابوبکر
>عدم صلاحیت اجماع >عدم تحقق اجماعنقد و بررسی ادله خلافت ابوبکر (فوف العاده مهم کلیک کنید)
>دلیل 01:اقلّ جمع سه نفراست و وعده خداوند حقّ بوده و لذا در مورد خلفای اربعه تحقّق یافته است. >دلیل 02:«قُلْ لِلْمُخَلَّفِینَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلی قَوْمٍ أُولی بَأْسٍ شَدِیدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ یُسْلِمُونَ»مصداق ابوبکر است >دلیل 03:اگر امامت ابوبکر باطل میبود هرگز نزد مردم مورد مدح و ستایش قرار نمیگرفت؛ >دلیل 04: «صحابه و علیعلیه السلام درباره او از تعبیر «خلیفة رسول اللَّه» استفاده میکردند، کسانی که خداوند متعال در حقشان فرمود: «أُولئِکَ هُمُ الصّادِقُونَ». >دلیل 05:«اگر امامت حقّ علیعلیه السلام بود که امت آن را از او سلب کرده لازمهاش آن است که این امت بدترین امتها باشد در حالی که مطابق قرآن، بهترین امّتها است...». >دلیل 06: حدیث: «اقتدوا بالذین من بعدی ابوبکر و عمر» بر مشروعیت خلافت ابوبکر استدلال میکند، که دلالت بر وجوب اقتدا به ابوبکر و عمر بعد از رسول خداصلی الله علیه وآله دارد. >دلیل 07:پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «الخلافة بعدی ثلاثون عاماً...»، خلافت بعد از من سی سال است... >دلیل 08: پیامبرصلی الله علیه وآله ابوبکر را جانشین خود در نماز قرار داد و او را از آن مقام عزل نکرد لذا او بر امامت در نماز بعد از پیامبرصلی الله علیه وآله باقی است >دلیل 09:در جنگ بدر پیامبرصلی الله علیه وآله ابوبکر و عمر را نزد خود در «عریش» نگه داشت و نگذاشت که در کارزار جنگ شرکت کنند، این خود دلیل بر آن است که حفظ حضرت به جهت آن بوده که قرار است خلیفه بر مسلمین باشند. >دلیل 10:زنی خدمت رسول خداصلی الله علیه وآله آمد، پیامبر او را امر کرد که دوباره به سوی او باز گردد، زن عرض کرد: اگر آمدم و شما را نیافتم نزد چه کسی بروم؟ پیامبر فرمود: اگر مرا نیافتی نزد ابوبکر برو >دلیل 11: پیامبربه عایشه در در مرض مرگ خود فرمود: پدر و برادرت را بخوان تا نامهای بنویسم؛ زیرا میترسم که کسی آرزویی داشته باشد و بگوید: من اولی و سزاوارترم. و خدا و مؤمنان ابا دارند جز ابوبکر را >دلیل 12:از پیامبر پرسید: کدامین شخص نزد تو محبوبتر است؟ فرمود: عایشه. عرض کردم: از مردان؟ فرمود: پدرش..
مفهوم صحابه مفهوم اصطلاحی صحابه آرای مختلف در مورد صحابیتضعیف حدیث اصحابی کالنجوم (از طریق کتب رجالی اهل تسنن)
بررسی کلی روایت اصحابی کالنجوم
البانی و تضعیف سندهای حدیث اصحابی کالنجوم
بررسی دلالت حدیث اصحابی کالنجوم
مطلب برگرفته از وبلاگ زیبا و پربار اول مظلوم عالم.
برای یافتن مطالب بهتر به اینجا مراجعه نمایید.
باتشکر
.......خدا نگهدار.......