ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
«انسان، با نیّت خوب و اخلاق پسندیده و گشاده به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنیت محیط و روزى زیاد، دست مى یابد.»
* حضرت در این روایت زیبا دو مساله را در قضیه رزق و روزی مؤثر دانستند: نیّت خوب و اخلاق پسندیده. نیت خوب که مشخص است؛ انسان باید هم نیت اعمالش خداپسندانه باشد و هم نسبت به سایر مومنین خوش قلب باشد و با نیت خوب با دیگران معاشرت نماید و حسن نظر نسبت به همه داشته باشد نه سوء ظن.
** حضرت فرمودند "سعة خُلقه" سعة از وسعت و گشادگی می آید، یعنی انسان مومن باید خلق گشاده داشته باشد. حالا خُلق گشاده یعنی چه!؟ یعنی با آغوش باز، با روی باز، با لبخند و مهربانی با مردم و مشکلاتشان برخورد کند. اگر کسی نزد او آمد و مشکلی داشت آنقدر سعه خُلق دارد که طرف خجالت نمی کشد مشکلش را با او در میان بگذارد.
*** امیرالمومنین علی (ع) نه تنها وسعت و گشادگس در اخلاق را در روزی مؤثر می دانند بلکه بالاتر از آن می فرمایند:
«فى سَعَةِ الاَخْلاقِ کُنوزُ الاَرْزاقِ؛ گنج هاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است.» (۲)
در طرف مقابل نیز خلق ناپسند و ضیق در اخلاق یا همان تنگی خلق را -که نقطه مقابل وسعت اخلاق است- باعث تنگی روزی بر می شمرند:
«مَنْ ساءَ خُلْقُهُ ضاقَ رِزْقُهُ؛ هر کس بد اخلاق باشد، روزى اش تنگ مى شود.» (۳)
پی نوشت:
۱- تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۹۲ ، ح ۱۶۰۷
۲- کافى(ط-الاسلامیه) ج ۸ ، ص ۲۳
۳- تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۶۴ ، ح ۵۷۱۱