شبکه های اجتماعی ، خوب یا بد؟
![](http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/styles/node_thumb_4/public/content/images/story/92-11/03/62320-187218-1390479671.jpg?itok=9bqAFbNn)
به نقل از فرهنگ نیوز:
شبکه های اجتماعی این روزها بازار داغی در بین مردم و مخصوصا جوان ها برای خود باز کرده اند؛ شبکه هایی مانند وایبر، تانگو، وی چت، اینستاگرام، واتس آپ و غیره.
در این مجال قصد نقد این شبکه ها را نداریم بلکه می خواهیم به یک حاشیه برگرفته از آنها اشاره نماییم. چند روز پیش یکی از دوستان این نکته تأسف بار را مطرح کرد و بعد هم با یک جستجوی ساده به صحت آن پی بردم. می گفت برخی از دختر خانم های چادری و محجبه وقتی در این شبکه ها عضو می شوند احساس می کنند که از طرف کسی شناسایی نمی شوند یا اینجا که محیط حقیقی نیست و مجازی است و لذا عکس هایی از خود در صفحات این شبکه ها می گذارند که شایسته یک خانم شیعه و محجّبه نیست. به راستی ما را چه می شود که با وزیدن هر بادی و با آمدن هر تکنولوژی جدیدی برخی از اصول خویش را فراموش می کنیم!؟ یعنی مثلاً در تانگو و واتس آپ محرم و نامحرم وجود ندارند!؟
این داستان را همه شنیده اید ولی برای یادآوری و تلنگر ارزش مرور چندباره را دارد. نقل است که مرد نابینایى وارد منزل پیامبر اکرم (ص) شد و حضرت زهراء علیها السلام پنهان گشت. رسول خدا (ص) علّت آن را جویا شد؟ حضرت زهراء (س) در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابینا مرا نمى بیند، من او را مى بینم؛ دیگر آن که مرد، حسّاس است و بوى زن را استشمام مى کند. پیامبر (ص) (به نشانه تأیید شیوه و گفتار دخترشان) فرمودند: «أَشْهَدُ اَنَّکِ بَضْعَةٌ مِنّی؛ گواهی میدهم که تو پاره تن من هستی».(علاّمه مجلسی، بحار، ج43، ص91)
حال سؤال این است که آیا این خانم های شیعه و محبان حضرت زهراء (س) واقعاً نمی دانند که چه بسا این کارشان گناهش حتی بیش از بدحجابی در کوچه و بازار است!؟ چرا که یک عکس در فضای مجازی مساوی است با هزاران بازدید؛ به راستی نمی دانیم یا خود را به نادانی می زنیم؟
نظر شخصی:نظر شخصی بنده (البته بعد از کلی تحقیق) این است که هرگونه حضور در این شبکه ها و یا دعوت دیگران به حضور و استفاده از این مکانها کار ناشایست و مضری است و احتمال گناه یا شکسته شدن قبح گناه یا دیگر مسائل اخلاقی بسیار بالاست. معمولا فرد و افرادی که وارد این شبکه ها میشوند و ادعای حفظ شئونات مذهب را دارند غالباً با این توجیهات وارد این شبکه ها میشوند که:
1- به مسائل دینی، عرفی و اخلاقی آگاهیم و میدانیم چه بکنیم و چه نکنیم.
2- میروم تا تبلیغ دین، مذهب و اخلاق کنم.
علل رد بر این دلایل موجود و غیرقابل انکار است ولی بدلیل طولانی شدن از ابراز آنها صرف نظر مینماییم.
کاری به این حرفها ندارم، تا جایی که میدانم و میدانید، این مکانها جای این حرفها نیست و افراد مختلف باتوجه به استفاده از این ابزار 3 دسته هستند:
1- افرادی که وارد این شبکه ها نشده اند و نمیشوند.
2- افرادی که ورود به این شبکه ها برایشان هنوز بصورت اعتیاد نشده!
3- افرادی که ورود به این شبکه ها برایشان بصورت اعتیاد شده!!
گروه اول که فعلا در جای مناسبی هستند ولی چون بالاخره این شبکه ها گسترش خواهند یافت و شاید در آینده عده ای از آنها نخواهند عاقبتشان به خیر شود، باید به فکر افتاد و گزینه ای جایگزین یا محصولی مشابه (البته با کنترل عوامل آسیب زا) را روانه بازار کرد که در این زمینه کارهایی هرچند ضعیف یا ناقص شده که نیازمند توجه و بهبود هستند
گروه دوم را نیز باید از این فضا دور کرد ولی در مورد این گروه ارائه محصول جایگزین یا مشابه جدی تر است. برای این گروه حتما باید افرادی حاضر در شبکه ها باشند که با حفظ اصول دینی، اخلاقی، عرفی؛ شبهات ایجاد شده در محیطهای مخرب را پاسخ داده و با ایجاد گروههای مناسب، افراد را از گروههای مخرب دور و تدریجا افراد را به بیرون از شبکه ها هدایت نمایند.
برای گروه سوم هم مرحله قبلی کاملتر و جدی تر باید پیاده شود.
بصورت کلی فقط افراد خاصی که حداقل از لحاظ علمی و اعتقادی بسیار قوی و خلاق هستند باید زمان خاصی را اختصاص داده و گروههایی جذاب و خوب و مناسب تشکیل دهند و با همکاری همدیگر مدیریت قسمتی از این فضاها و کاربرانشان را در دست بگیرند. یک فرد تنها نمیتواند وظیفه اش را به درستی در این فضا انجام دهد و نیازمند کاری گروهی از یک کارگروه قوی و فعال است، کارگروهی که مراقب باشند غرق نشوند و هدف را بعد از مدتی فراموش نکنند. ایجاد گروههای فرهنگی، دینی، اخلاقی و... موثر کمار بسیار خوبی است ولی تبلیغ این گروهها باید برای افراد حاضر در شبکه باشد نه تبلیغ دسته اول که وارد نشده و نمیشوند.
فیسبوک از جمله شبکههای اجتماعی است که مخاطبان زیادی را جذب خود کرده است. کاربران این شبکهی اجتماعی غافل از مضرات آن، طوری به آن وابسته میشوند که سر زدن به صفحهی فیسبوک را جزء برنامههای روزانهی خود میدانند. اما در این بین، جای توجه مسئولین فرهنگی خالی است؛ چراکه نه تنها اقدامی صورت نمیدهند، بلکه هرازگاهی سخن از رفع فیلتر آن نیز به میان میآید.
در گفتوگو با آقای مجید علیزاده به بررسی و تحلیل عمدهترین تأثیرات شبکههای اجتماعی بر کاربران، عضویت برخی مسئولین و اقشار مذهبی در فیسبوک و تبعات آن، مدیریت محتوا و... میپردازیم. «ادامه مطلب»
حلقه مفقوده اوقات فراغت و عدم فراهم کردن تفریحات مناسب موجب شده تا ردپای شبکه های مجازی و اجتماعی و بازی های رایانه ای در میان سرگرمی های جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان خراسانی به چشم بخورد و این امر در حالی است که شبکه های اجتماعی نباید به عنوان ابزاری برای گذران اوقات فراغت تعریف شوند زیرا کارکرد این شبکه ها با مقوله فراغت همخوانی و هماهنگی ندارد. «ادامه مطلب»
اینفوگرافی - آمار تکان دهنده شبکه اجتماعی
.: فتوای مقام معظم رهبری در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی و فیلترشکن :.
سوال: با توجه به اینکه وبسایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟
پاسخ: بهطور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعى ندارد.
سوال: استفاده از فیلتر شکن و عضویت در شبکه های اجتماعی (مانند فیس بوک وتویتر) چگونه است؟
پاسخ: به طور کلی استفاده از فیلترشکن و مانند آن تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی می باشد و تخلف از مقررات جایز نیست. و استفاده از شبکه های اجتماعی مذکور هم اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست. تشخیص موضوع و مصادیق تطبیق آن با قوانین و محدوده و گستره قانون هم با شخص مکلف است (ولو با سؤال از مراکز قانونی ذی ربط) در موارد خاص هم اگر قانون استثنایی قائل شده و یا انجام کاری مستلزم کسب اجازه از نهادی است باید طبق قانون عمل شود و نباید تخلفی از مقرّرات صورت گیرد.تکمیل خبر:در پی انتشار خبری در خصوص فتوای مقام معظم رهبری درباره چت کردن مبنی بر اینکه با توجه به مفاسدى که غالباً بر آن مترتب است، جایز نیست، شبکه العربیه نوشت: این حکم تنها چند روز پس از فیلتر شدن وی چت در ایران منتشر شد؛ این در حالی است که بسیاری از کاربران در ایران برای چت کردن از فیلتر شکن ها استفاده می کنند.
این سایت در ادامه به مسئولینی اشاره می کند که در ایران از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
هم چنین العربیه به اظهارات علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص رفع فیلتر شبکه های اجتماعی نیز پرداخته است.
بر اساس این گزارش اگر چه این فتوای مقام معظم رهبری صریح بوده و تمامی سوالات به وجود آمده در خصوص علل فیلتر شبکه های اجتماعی را پاسخ می دهد اما اصرار برخی از مسئولان برای رفع فیلتر ها قابل تأمل است.
دولتی که زیر سایه جمهوری اسلامی به وجود آمده است باید تابع مرجعیت باشد؛ همانگونه که مسئولین دیدار های زیادی با مرجعیت داشته اند، قطعاً باید دستورات آنها را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند و از حضور در شبکه های اجتماعی اجتناب کنند.
شاید اگر برخی از دست اندرکاران دولت با استفاده از شبکه های اجتماعی اقدام به قبح شکنی از این موضوع نمی کردند، امروز شبکه های معاند با نظام و بیگانه به خود اجازه نمی دادند تا رفتار برخی از مسئولین دولت را در مقابل فتوای مقام معظم رهبری قرار دهند.
حکایت فیس بوک و زندگی زناشویی!
بهتازگی محققان دانشگاه شیلی دریافتند که گذراندن زمان در شبکههای اجتماعی باعث تخریب زندگی زناشویی و همچنین، بروز افسردگی در افراد میشود.
تحقیقات اخیر در زمینه نقش کامپیوتر در رفتار انسانی نشان میدهند که میزان طلاق و جدایی در افرادی که زمان زیادی را در شبکههای اجتماعی میگذرانند بهمراتب بیشتر از افرادی است که زندگی را بدون شبکههای اجتماعی تجربه میکنند.
دکتر کواتور سباستین استاد دانشگاه کاتولیگ شیلی عنوان میکند که شبکههای اجتماعی بهدلیل اعتیادآور بودن آنان و اینکه باعث کاهش توجه زوجین به یکدیگر میشوند نهتنها هیچ کمکی به زندگی مشترک افراد نمیکند بلکه باعث کمرنگ شدن نقش افراد در زندگی زناشویی میشود و ایجاد دلسردی میکند. «ادامه مطلب»
شخصیت هایی جدیدی که شبکه های اجتماعی از کاربران می سازند
شبکههای اجتماعی مخصوصا بعضی از نرم افزارهای ارتباطی مثل وایبر و واتس آپ و… به قدری وسیع شده است که یا آدمها در حال کار با این نرم افزارها هستند و یا اینکه دارند درموردش صحبت میکنند.
جدای از فضای خصوصی که برای هریک از کاربران وجود دارد مدتی است در شبکههای اجتماعی مخصوصا در چند نرم افزار خاص مثل وایبر و واتس آپ گروههایی که با تعدادی از دوستان، اقوام، همکاران و… شکل میگیرد زیاد شده است که هم کاربردهای درستی دارد و هم کاربردهای غلط.در اینجا با استفادههای درست و غلط از این نرم افزارها کار نداریم. روابط جدیدی را مرور میکنیم که حتما شما هم تجربه کرده اید. روابطی که از کاربران شبکههای اجتماعی شخصیتهای جدیدی میسازد. شخصیتهایی که گاهی اوقات کاملا متفاوت از شخصیت واقعی فرد است.این روزها خیلیها مخصوصا نوجوانها و جوانها ترجیح میدهند ارتباطات خود را در فضای مجازی و در این گروهها خلاصه کنند. «ادامه مطلب»
شوهرم با دوستان وایبری اش به خانه می آید!چند ساعتی منتظرش بودم. میخواستم درباره تغییر رفتار پسرمان با او حرف بزنم، اما تصمیم داشتم اول بگذارم کمیاستراحت کند و بعد حرفم را بگویم. با آمدنش حال و هوای خانه تغییر کرد. یک سلام بلند و یک روی مهربان.
به گزارش شیرازه به نقل از جام جم؛ همیشه همینطور به خانه میآید. من هم به استقبالش رفتم. از بوی غذا گفت که هوش از سرش برده و من هم با خنده گفتم باید دو ساعتی صبر کند. چند کلامیبیشتر حرف نزده بودیم که صدای زنگ وایبرش آمد و او با عجله موبایلش را از جیب بیرون آورد و همانطور که با من حرف میزد، به خواندن پیام مشغول شد، اما نمیدانم چه چیزی در پیام نوشته شده بود که به وسط جمله نرسیده، آخرش را نقطهچین گذاشت و روی نزدیکترین مبل نشست و شروع به خواندن کرد. چند وقتی است کل معاشرت ما همین چند لحظه ورود او به خانه است تا قبل از اینکه به وایبر وصل شود، قبل از اینکه برود سراغ پیامهایش در شبکههای اجتماعی دیگر. «ادامه مطلب»
لینک های مرتبط:
وایبر در فرهنگ نیوزواتس آپ در فرهنگ نیوزوی چت در فرهنگ نیوزلاین فیلتر شد؟تانگو در فرهنگ نیوزاینستاگرام در فرهنگ نیوزکوکو در فرهنگ نیوزفیلترینگ در فرهنگ نیوزوی چت ایرانی ها + دانلود
سهشنبه 4 شهریور 1393 ساعت 07:24
عالییییییییییییییییییییییییییییییی بود
سلام
نظر لطف شماست
موفق باشید