ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
ویژگی یاران امام زمان (عج) در قرآن
در مقوله معارف دینی دو رویکرد وجود دارد:
رویکرد نهادین (ظاهری):
عده کثیری به دلیل بی رنج و زحمت بودن آن این رویکرد را انتخاب کرده اند (فاسقین و منافقین جزءاین گروه اند).
رویکرد یقین، اخلاص و شهادت: به دلیل اینکه انسان باید همه دارایی خود را در این راه بگذارد این عده بسیار اندک اند. (یاران امام زمان جزء این گروه اند) چرا باوجود تعداد زیادی منتظر ظهور، حضرت مهدی (عج) قیام نمیکند؟ زیرا آن تعدادی که به رویکرد اول توجه دارند غالب اند.
در قرآن 330 بار کلمه قل آمده است که همه حاکی از هشدارهای تکان دهنده است. یکی از این هشدارها آیه 100 سوره مائده است (بگو پلید و پاکیزه یکسان نیست هرچند کثرت پلید تو را به شگفت آورد). یعنی گاه کثرت افرادی که در مسیری، اخلاص ندارد خیلی زیاد است ولی با این کثرت نمیشود دین را حاکم کرد.این یک حقیقت است. باید شناخت که آیا ما جزء این دسته هستیم یا نه؟ در تفسیر آیات سوره آل عمران علامه طباطبایی حکایتی را ذکر میکند:« زمانیکه یهودیان در اورشلیم به ضعف و متلاشی شدن دچار شدند به کتابشان تورات پرداختند. با این توجه دیدند در تورات اشاره شده که پیامبر آخرالزمان قراراست در محلی بین «کوه احد» و «ایر» ظهور کند و حکومت صالحان را پایه ریزی خواهد کرد. بعضی از قبیله های اورشلیم از سرزمینشان حرکت کردند و به سرزمین شامات منطقه حجاز، شهری به نام یثرب آمدند و آنجا ماندگار شدند و دائم به مردم یثرب این وعده را میدادند که به زودی پیامبری ظهور خواهد کرد و مشرکین را نابود خواهد کرد و آنها غالب خواهند شد و دائماً منتظر ظهور پیامبر بودند. سالیانی سپری شد و در طی این سالها آنها تغییر کردند و در منطقه فدک، خیبر، بنی قریظه و بنی نظیر برای خودشان مال و امکانات بدست آوردند. وقتی پیامبر به مدینه هجرت کرد، خطبه ای برای مردم یثرب خواند و همه را دعوت کرد اما یک دسته از کسانی که با پیامبر مخالفت کردند همین یهودیان منتظر بودند، همین کسانی که به رویکرد عمیق و درونی دین نرسیده بودند و دنیازدگی در وجودشان رسوخ پیدا کرده بود.»
یاران واقعی امام زمان چه کسانی هستند؟ کسانی همانند عمار یاسر، خباب بن ارس، حبیب بن مظاهر و..... حقیقت یاران امام زمان در ایمان آنها نهفته است و در قرآن از صفات مومنین زیاد یاد شده است.باید حقیقت ایمان را شناخت.
ایمان در لغت
ایمان از ریشه امن و امنیت است و به معنای یک اعتقاد راسخ که در زبان اظهار میشود است، همچنین در اعتقاد قلبی ثبوت دارد و در اعمال انسان آشکار میشود. امام علی (ع) میفرمایند: ایمان گفتاری است که همراه آن گفتار، عمل وجود دارد.
مراحل دیانت
دیانت 4 مرحله دارد:
1- اسلام(اقرار زبانی) 2- ایمان (اعتقاد قلبی عمیق و عمل به ارکان دین) 3- تقوا (پرهیز از شبهات، عمل به دستورات دین ،اعتقاد به غیبت) 4- یقین (حقیقت و درجات آن را مشاهده میکنند.)
امام سجاد(ع) فرمودند:«در دوران غیبت ولی ما؛ امام زمان، حضرت یارانی دارند که از یاران ما بهتر هستند.» سوال کردند چرا؟ فرمودند:«آنها از یاران ما اهل بیت بالاترند چون ما را ندیدند ولی به دستورات ما عمل کردند ما را با چشم ظاهر ندیده؛ با چشم دل دیده و باور کردند.» (جلد 74 بحارالانوار).
اوصاف یاران امام زمان در قرآن
توحید خالص: غیر از خدا کسی را نمیشناسند و برای خدا بندگی میکنند (فرقان /68).
پیامبر فرمودند: بهترین ایمان به خدا، این است که یقین بدانی هرکجا باشی، خدا با توست.
یقین تزلزل ناپذیر: شک و دودلی در دل یاران حضرت راه ندارد (حجرات /15)
عاشق خدا هستند (مائده /54)
انفاق میکنند با وجودی که خودشان نیاز دارند.
اطاعت محض (توبه /71)، در کلامی امام صادق (ع)میفرمایند: «ایمان این است که از خدا اطاعت شود و معصیت خدا صورت نگیرد.»
در خوف و رجا هستند؛ از یک سو امید به رحمت خدا دارند و از سوی دیگر احساس قصور میکند.
یاران امام زمان خوف عاقلانه و عاشقانه نسبت به خدا دارند(انفال /2)
در معارف دینی و اخلاقی 3 نوع ترس مطرح میشود، جبن: ترسی که به واسطه بی عقلی و بزدلی صورت میگیرد. خوف: ترسی عاقلانه که به واسطه عقل و درایت است. خشیت: ترس عاشقانه، در سوره بقره آیه 218میخوانیم: «مومنان کسانی هستند که ایمان ثابت، هجرت از وطن، جهاد در راه خدا و امید به رحمت خدا دارند.» حضرت علی(ع) می فرمایند: «اهل دین علاماتی دارند، وقتی شب فرا میرسد، چهره اش را بستر زمین قرار میدهد... (یعنی با اشک ریختن و خلوت کردن با خدا)». چنین کسانی چون همه سرمایه شان خدا و بندگی خداست، از فقر نمیترسند (ترس در وجودشان معنی ندارد، دنیا برایشان ارزش ندارد).
بسیار ذاکر خدا هستند، لحظه ای قرار ندارند و دائماً در ذکر خدا هستند.کسانی که از یاد خدا غافل باشند ،زندگی پرمشقتی دارند (طه/124)
روحیه شکرگزاری دارند(ابراهیم /7)
عبادت عاشقانه: یعنی غوطه ور شدن در عبادت با حضور قلب (سجده /15و16)
روحیه توکل: یعنی خدا را وکیل در کارها قرار میدهند (انفال/2)
رضای در راه خدا:رضا از توکل بالاتر است ، زیرا راضی هستند به آنچه خدا میداند.
اهل تسلیم هستند: تسلیم از رضا بالاتر است، چون دیگر منیت وجود ندارد، تسلیم درگاه خدا هستند و صبورند (احزاب/36)
لینکهای مرتبط: