ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
.: سوال:
چرا بدن امام حسن(ع) را بعد از شهادت تیرباران کردند؟
.: پاسخ:
اوضاع و جوّ سیاسی آن زمان به خاطر سیاستهای استبدادی معاویه کاملاً بر علیه اهلبیت(ع) بود.
دشمنی معاویه و بنیامیّه نسبت به اهلبیت بر هیچ شخصی پوشیده نیست او در دوران حکومت علی(ع) با حضرت به مخالفت برخاست و با حیلهگری و فتنه در صدد از بین بردن حکومت امام بود. پس از آنکه آن حضرت در مسجد کوفه شربت شهادت نوشید معاویه مبارزات خود را به صورت جنگ غیرنظامی درآورد و لحظهای از تبلیغات سوء علیه امام و ناسزا و لعن بر وی دست نکشید و همان طور که در تمام عمرش از حق پیروی نکرده بود، بعد از علی(ع) نیز از خلافت برحقّ امام حسن(ع) سرباز زد. او شرایط را برای رسیدن به قدرت مناسب دید. لذا برای ارضای جاهطلبی در جستجوی یک فرصت مناسب بود. او برای رسیدن به این نتیجه، به کار بردن هر وسیلهای را روا میدانست و از هیچ ناجوانمردی و پلیدی روگردان نبود، آنجا که بعد از صلح با امام حسن(ع) صراحتاً میگوید «به خدا سوگند با شما نبرد نکردم که نماز بخوانید و روزه بگیرد و زکات بپردازید... بلکه تنها میخواستم بر شما ریاست و حکومت بکنم.»[1] امّا چیزی که در این دورة بسیار عجیب و قابل تحلیل است، رابطة نزدیک بین عایشه و معاویه میباشد این دو با همة اختلافی که در گذشته داشته و مبارزهای که با یکدیگر در قتل عثمان کردند، به خاطر مصلحت روزگار در کنار هم قرار گرفتند و یک جبهة واحد تشکیل دادند که بذل و بخششهای مالی دستگاه اموی نسبت به عایشه از عوامل بارز و قوی این بستگی میباشد. بارها و بارها اموال فراوان و هدایاهای گرانبهایی از طرف معاویه و حکومت اموی برای عایشه فرستاده میشد.[2]
این همبستگی در آن زمان ثمرات بسیار شومی برای اسلام و مسلمین برجای گذاشت که کوچکترین آن تیرباران پیکر امام حسن(ع) بود که وقتی بر طبق وصیت امام(ع) میخواستند پیکر او را در کنار قبر جدّش دفن کنند، بنیامیّه حسادت کردند و از این جریان برآشفتند، زیرا جسد عثمان خلیفة سوّم که از بنیامیّه بود، در حاشیة گورستان یهودیان دفن شده بود، به همین جهت بنیامیه که دفن امام را در جوار قبر پیامبر(ع) امتیاز بزرگی برای خاندان اهلبیت میدانستند، برای جلوگیری از این کار سراغ هم پیمان خود عایشه رفتند زیرا عاشیه به هر حال همسر پیامبر بود و به عنوان امالمؤمنین مورد احترام مسلمانان بود. آنها با اطلاعی که از کینه و حسد عایشه نسبت به فرزندان فاطمه به ویژه امام حسن(ع) داشتند، به عایشه گفتند «ای مادر مؤمنان میخواهند حسن را در کنار قبر پدرش دفن کنند به خدا سوگند این کار تمام افتخارات پدرت ابوبکر و عمر را از بین خواهد رفت.» با این حرف آتش کینه در دل عایشه دوباره زبانه کشید. عایشه با یادآوری کینه جنگ جمل که در آن امام حسن(ع) با شجاعت خود را به شتر فتنه انگیز عایشه رسانده و آن را پی کرده بود، سوار بر مرکبی شده و فریاد برآورد «کسی را که من دوست ندارم وارد خانة من نکنید.» اینجا باید پرسید که چرا عایشه امام حسن(ع) را دوست ندارد؟ و چرا در خانهای که بیشتر از یک هفتادم به او نمیرسد، مانع دفن فرزند پیامبر میشود؟ چطور عایشه اجازة دفن «عبدالرحمن بن عوف» را که با رأی خود در سقیفه به علی ابن ابیطالب(ع) خیانت کرد، در خانة پیامبر(ص) میدهد ولی ریحانة پیامبر و جگر گوشة او را از کنار قبر جدّش دور میسازد؟ چرا عایشه از خلافت علی(ع) برادر و وصی پیامبر(ص) سخت آشفته میشود ولی وقتی خبر خلافت یزید بیدین و فرعون صفت[3] را میشنود آب از آب تکان نمیخورد.[4]
اینجاست که اندیشة انسان فرو میماند که همبستگی معاویه با عایشه چقدر برای اسلام شوم بوده و معاویه تا چه اندازه در این زن ـ که نان را به نرخ روز میخورد ـ اثر گذاشته است. عایشه و معاویه هر دو کاملاً میدانستند که حق با امام علی(ع) است و امام حسن(ع) مرتکب هیچ خطایی نشده، ولی نتوانستند در مقابل هواهای نفسانی و راحتی و آسایش موقتی کینه و حسادت را کنار بگذارند و پیرو حق باشند.
دشمنی و حسادت دیرینة بنیامیّه و جاه طلبیهای معاویه و عداوتهای کهنة عایشه، باعث شد که پیکر پاک فرزند رسول خدا(ص) تیرباران گردد و عایشه در این کار مرتکب ستمی بزرگ گردید و کینهای را که از دیرباز نسبت به امام علی(ع) و فرزندان او داشت به ویژه امام حسن(ع) داشت آشکار نموئد.
بنیامیّه عقدههای جنگ بدر و کینههای جاهلیّت، دشمنیهای روز احد را تلافی کردند و داغی دیگر بر دل اهلبیت و شیعیان زدند. و با این توهین به مقام امامت، سعی در انحراف مسیر هدایت امّت به سوی خویش بودند.
معرفی منابع، جهت مطالعه بیشتر:
1ـ نقش عایشه در اسلام، علامه عسکری.
2ـ منتهی الامال، شیخ عباس قمی.
3ـ الارشاد، شیخ مفید، ترجمه رسولی محلاتی.
----------------------------------------------------
[1] . ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، ج 4، ص 16.
[2] . علامه عسکری، مرتضی، نقش عایشه در اسلام، ترجمة محمد صادق نجمی، ج 3، ص 190 تا 194، نشر دانشکدة اصول دین.
[3] . فرعون در کار رعیّت از یزید عادلتر و در کار عامّه و خاصّه مردم خویش منصفتر بود. مسعودی، مروج الذهب، بیروت، دارالمعرفه ج 3، ص 77 و 78.
[4] . قریشی، باقر شریف، زندگانی حسن بنابراین علی(ع) ، ترجمة فخرالدین حجازی، چ بعثت، ص 689.
با تشکر
.......خدا نگهدار.......
|:;_.<-:-|"
سلام دوست عزیز
وب خیلی خوبی داری ولی حیفه که آمار بازدیدت خیلی زیاد نیست و حیفه که وب زیباتو غریب بمونه!
دوست داری آمار بازدیدت چند برابر بشه!! با کمترین زحمت و وقت و کاملا رایگان!!!
کافیه از سیستم رایگان هوشمند ما استفاده کنی کافیه به آدرس زیر برید
http://linknegar.com
و عضو بشی و کد از ادرس زیر در انتهای بخش ویرایش قالب وبلاگت قرار بدی
http://linknegar.com/code.php
مزایا :
افزایش آمار بازدید
ثبت بدون نیاز به تایید و کاملا هوشمند
کسب درآمد از وبلاگ
بالا رفتن پیج رنک و رتبه در گوگل
جوایز ماهیانه و شارژ رایگان بیه اعضاء کلوپ
و ...
نکته :
برای فعال شدن لینکتان باید کد در قالب وبتان قرار دهید بلافاصله لینک شما پس از اولین بارگذاری لینک باکس از وبلاگتان به صورت خودکار فعال می شود،در غیر این صورت لینک شما در لیست لینک های غیر فعال باقی می ماند
راستی اگه دوست داشتی می تونیم با هم همکاری هم کنیم و به عنوان مدیر در خدمتت توی سیستم باشیم و از مزایا هم بهره ببری
منتظر پیام گرمت هستم
موفق باشی دوست عزیز
<-
سلام
بخاطر بالا رفتن بازدیدها چشم
اینو هم امتحان میکنیم ولی در مورد مدیریت ..... شرمنده!!!
دست من تنها نیست
میام وبلاگتون
منتظر بازدیدهای بعدی شما هستیم
با تشکر
.......خدا نگهدار.......
سلام
هنوز پستی را برای دانلود قرار ندادم
سلام
ممنون
منتظریم
باتشکر
.......خدا نگهدار.......
این المنتقم بدم المقتول الکربلا؟
سلام

بازم سلام
و خیلی خوشحال میشیم نظرات شما رو میبینیم
این نشون میده که...خلاصه خیلی چیزای خوبی رو نشون میده ولی بلند نمیگم مغرور نشید
با تشکر
.......خدا نگهدار.......