.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام
.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام

پرونده ویژه استاد علی صفایی حائری - عین صاد

پرونده ویژه استاد علی صفایی حائری معروف به عین صاد
تو مگو ما را بدان شه، بار نیست              با کریمان، کارها دشوار نیست!

متن زیر، مطلبی جامع و مختصر در مورد استاد شیخ علی صفایی حائری مجاهد نستوه است که در قالب ویژه نامه ای به بررسی آراء و اندیشه ها و همچنین زندگی این عالم گرانقدر خواهیم پرداخت. استاد صفایی در آثار خود، افق­ های نوینی را در موضوعات دینی در نوردید و از تعلیم و تربیت دینی گرفته تا تبیین نظام­سازی دینی، و از نقد مکاتب فکری و فلسفه­ های رقیب گرفته تا روش­ برداشت از قرآن و نهج ­البلاغه و تفسیر قرآن، را وجهه نظر قرار داد.

او را که بسیاری از علاقمندان آثارش، با نام «عین صاد» می شناختند، علی؛ فرزند آیت ­الله حاج شیخ عباس صفایی حائری و متولد سال 1330 در شهر قم بود. پس از اتمام تحصیلات در کلاس ششم، مشغول تحصیل علوم حوزوی شد و پس از سه سال دروس سطح را به اتمام رسانیده و در اوان بلوغ از درس خارج آیت ­الله حائری، آیت­ الله داماد، آیت­ الله گلپایگانی و پدرش بهره­ ها جست. حاصل عمر کوتاه اما ارزشمند استاد، ده ها اثر و سخنرانی بوده است که تا کنون بیش از چهل عنوان از کتابهای وی و در موضوعات مختلف به چاپ رسیده و بخشی از سخنرانی­ های ایشان نیز در دست آماده ­سازی و چاپ است.
  
استاد صفایی در آثار خود، افق­ های نوینی را در موضوعات دینی درنوردید و از تعلیم و تربیت دینی گرفته تا تبیین نظام­سازی دینی، و از نقد مکاتب فکری و فلسفه­ های رقیب گرفته تا روش­ برداشت از قرآن و نهج ­البلاغه و تفسیر قرآن، را وجهه نظر قرار داد.

زندگینامه استاد علی صفایی حائری (عین-صاد)
شیخ علی صفایى با نبوغ سرشارى که از پدرانش به میراث مى‏برد - پدر و پدربزرگش، هر دو از عالمان برجسته‏ى دینى بودند - در عنفوان جوانى به درجه‏ى اجتهاد در فقه نایل آمد. او به قرآن و نهج‏البلاغه، عاشقانه انس مى‏ورزید و مبانى و روش‏هاى تربیت و سازندگى را، در این سرچشمه‏ ها میکاوید. بیش از سى اثر مکتوبى که از او در زمینه‏هاى دینى، تربیتى، نقد و شعر بر جاى مانده، از گستردگى و عمق مطالعات و تتبّعاتش حکایت مى‏کند.    »»»ادامه مطلب«««

جالب است بدانید، عین-صاد که مخفف اسم و فامیل استاد (علی صفایی) است، در زبان عربی به معنای چشمه جاری است (عین=چشمه   صاد=جاری)


بهشتی بر فراز کوهسار؛ در تبیین اندیشه استاد علی صفایی حائری

بدون تردید مهمترین نکته در اندیشه استاد، تلقی خاص او از دین و جایگاه آن بود. او آدمی را در مجموعه ای از روابط می دید که با خود و دیگران و هستی دارد. ربط هایی که با یکدیگر نیز مربوطند و ارتباطات مضاعف را شکل می دهند و انسان را در مجموعه ای در هم تنیده از روابط، تنها می گذارند. تازه این ها ارتباطات قطعی و حتمی است؛ ارتباطات محتمل و نامحتمل با عوالم دیگر، چنان بر این پیچیدگی می افزایند که گام برداشتن جز به نور وحی ممکن نخواهد بود.    »»»ادامه مطلب«««

فهرست توصیفی مجموعه آثار استاد علی صفایی حائری
پاسخ به پیام نهضت آزادی :این نوشته پاسخ به نامه ای از نهضت آزادی است که در سال 1365 برای برخی من جمله مرحوم استاد ارسال شده بود و در آن به نقد برخی مبانی و ارکان انقلاب و جنگ و... که در واقع مبانی نظری آن نهضت می باشد پرداخته شده. استاد در این نوشته با تبیین مبانی فکری نهضت، موشکافانه و دقیق و موجز آن ها را به نقد کشیده و در قالب پاسخ به نامه ارائه نموده است و ...    »»»ادامه مطلب«««

نگاهی به کتاب ذهنیت و زاویه دید
تفاوت دیدگاه صفایی در این است که او از نویسنده انتظار دارد که برای ارائه شناخت درست از انسان و نظام هستی باید به فلسفه و عرفانی رسیده باشد که بتواند گریز او را از جهان واقع جهت دهد تا بتواند موضع‌گیری مناسب را در موقعیت‌های مطلوب ارائه کند.    »»»ادامه مطلب«««


وب سایت استاد علی صفایی حائری -  عین صاد
دانلود کتابهایی از استاد علی صفایی حائری - عین صاد
دانلود سخنرانی هایی از استاد علی صفایی حائری - عین صاد



با یکى از افراد خوش سابقه در انقلاب در خدمت ایشان بودیم. من از لحن گفته هاى آن آقا برداشتم این بود که مأیوس است و در اوضاع کنونى از عمل کردها به بن بست رسیده است . گفتم: استاد شما چه مى گویید؟فرمود: بحث ناامیدى نیست. چراغ ها اول غروب و در ابتداى تاریکى روشن مى شوند. من کار را همان روش در مسئولیت و سازندگى مى دانم.    »»»ادامه مطلب«««

استاد علی صفائی حائری از دیدگاه هنرمندان مشهور کشور
نادر طالب زاده مى گوید: بچه هاى هنرمند انقلابى تمناى پرچمدارى هنر اسلامى را از صفایى داشتند و او قبول نمى کرد. شیخ بلد بود با هر تیپ و قشرى برخورد خاص داشته باشد. خیلى آرام و طولانى بحث مى کرد و به دلیل حجم وسیع اطلاعاتش مى توانست هر طیفى را به چالش بکشاند. او مى توانست مسیحى را مسلمان کند آن هم به راحتى و بى درد سر. یک بار یکى از همراهانم طلبه اى فرانسوى بود که خیلى زود با شیخ وارد بحث فلسفى شدند.    »»»ادامه مطلب«««

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد