.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام
.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام

نفس زکیّه کیست؟ - امام حسین (ع) در قرآن - آیه 33 سوره اسراء

نفس زکیّه کیست؟ 

  

  

روایت در مورد نفس زکیه 

حضرت امام باقر (ع) فرمودند: قائم(عج) به یارانش می فرماید: ای قوم، اهل مکه مرا نمی‌خواهند؛ ولی من کسی را به سوی آنان می ‌فرستم تا بر آنان آنگونه که شایسته کسی چون من است حجت را تمام کنم . در این هنگام به یکی ازیاران خود می فرماید: به سوی مکه برو و به آنان بگو: ای اهل مکه من فرستاده حضرت مهدی ( علیه السّلام ) هستم و ایشان به شما فرموده : ما خاندان رحمت و معدن رسالت و خلافتیم. ما فرزندان محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ و سلاله انبیاء هستیم. به ما ظلم شده و مورد فشار و قهر قرار گرفته‌ایم. از زمانی که پیامبر(ص) رحلت کردند تا امروز حق ما از ما سلب شده . از شما یاری می‌ خواهم ؛ یاری ام کنید.

وقتی که آن جوان این مطالب را گفت به طرف او آمده بین رکن و مقام شهیدش می کنند. این جوان نفس زکیّه است
حضرت باقر ـ علیه السّلام ـ نیز فرمودند : کشته شدن جوانی از آل محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ بین رکن و مقام که نامش محمّد بن حسن نفس زکیّه است. در این هنگام خروج قائم واقع خواهد شد.
بحار الانوار: ج52، ص 307 

  


  

وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیهِ سُلْطَانًا فَلَا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا(الإسراء/33)
و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، نکشید، جز بحق! و آنکس که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است!

   

 

در تفسیر این آیه از امام باقر(ع) نقل شده:  

 

امام باقر(ع) درباره قول خداوند: « و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطاناً فلا یسرف فی القتل انٌه کان منصوراً ؛ و کسیکه مظلوم کشته شده برای ولیش سلطه « و حق قصاص » قرار دادیم، اما در قتل اسراف نکند چرا که او مورد حمایت است! » فرمودند:
 
کسیکه مظلوم کشته شده است حسین بن علی(ع) است و ما اولیاء او هستیم و قائم ما هنگامیکه به خونخواهی حسین(ع) بپا خیزد آنقدر میکشد تا بگویند در کشتن اسراف کرد؛ و فرمودند:
 
مقتول حسین است و ولی او قائم است و اسراف در قتل این است که غیر قاتل او را هم بکشند (زیرا به قتل حسین راضی است.)، و مراد از « انه کان منصوراً» این است که از دنیا نمیرود تا اینکه به وسیله مردی از آل رسول خدا علیهم الصلوة والسلام که زمین را پر از قسط و عدل میکند چنانچه از جور و ظلم پر شده باشد، نصرت میشود. 

(بحار الانوار، ج 44، ص 218، حدیث 7 - تفسیر عیاشی، ج 2، ص 290.)


  

لینکهای مرتبط (حتمآ مطالعه کنید) :  

نفس زکیه چه کسی است؟

امام صادق (ع) و قیام محمد نفس زکیه 

مقصود از نفس زکیه و کشتن شدن او چیست؟ 

کشته شدن نفس زکیه 

مقصود از نفس زکیه و کشتن شدن او چیست؟  1

مقصود از نفس زکیه و کشتن شدن او چیست؟ 2

نفس زکیه

نظرات 4 + ارسال نظر
داود جمعه 9 دی 1390 ساعت 13:33 http://www.harimegol.mihanblog.com

سلام دوست عزیز
از مطالبی که درباره نفس زکیه نوشته بودید استفاده کردم.
موفق باشید.اللهم عجل لولیک الفرج.

سلام
ممنون از اینکه به ما سر زدید
موفق باشید

حسین امیری جمعه 9 دی 1390 ساعت 17:04 http://gonabad20.ir

سلام مطالبی که فرستاده بودیدن قابل انتشار نیست
مدارک مستند و متقن ارائه بفرمایید
یا اینکه به نام خودتان آن را ارسال فرمایید به گناباد20

سلام
مطلب که نبود، یک نظر بود و حقیقت هم بود
اگه میخواستم منتشر کنم خودم رو وبلاگ خودم مینداختم که جای بحث هم نباشه
هرچند اینکه میترسید این نظر منو منتشر کنید و به بهانه "دلیل متقن" نظر رو منتشر نکردید خودش معلوم میکنه اوضاع اجتماعی گناباد چطوره (قبلآ تو گناباد نیوز و سایت نامه گناباد هم دیده شده) ولی به هر حال چون میدونم نتیجه نداره (همونجور که قبلآ نتیجه نداشت) حوصله ندارم مطلبش رو بزارم
هرچند میتونم با تصاویر هوایی و زمینی و متنها و عکسهای گرفته شده نشون ملت بدم و عین مطلب هم بزارم ولی چه فایده که آنچه البته به جایی نرسد فریاد است

محمد مهدی جمعه 9 دی 1390 ساعت 17:08 http://nasimemahdi.blogfa.com/

با سلام
دوست گرامی قبل از هر چیز از وبلاگ بسیار خوب و ارزنده شما تشکر می کنم.
خداوند شاهد است که هر گاه وبلاگی یا سایتی را با موضوعاتی اسلامی و مهدوی در اینترنت می بینم خداوند را بخاطر وجود سربازان سایبر امام عصر شکر می نمایم. باشد تا روزی برسد که فضای اینترنت را از جمله زیبای "مهدی (ع) آمد" پرکنیم و گل نرگس را آنچنان که شایسته است پذیرا باشیم. من چندین مطلب از وبلاگ شما رو خوندم ولی هیچ یک به اندازه آن مطلب که نوشته بودید"امام حسین (ع) ی که به امام زمان (عج) نرسد امام حسین نیست" من را مجزوب خود نکرد به راستی به شما به خاطر انتخابی چنین زیبا در عنوان و مطلبی زیبا که در تفسیر این جمله نوشته بودید تبریک می گویم. خداوند شما را در سایه حضرت بقیه الله الاعظم همواره در مسیر حق قرار دهد.
التماس دعای فرج برای مولای غایب از نظر و سلامتی برای نایب برحقش.
یا حق

سلام
اول تشکر میکنم از حضورتون
و دوم اینکه به صرف اینکه چند مطلب در مورد امام زمان(عج) نوشته ام نمیتوانم نام یربازان سایبری حضرت را با اوردن نام خودم کنارشان لکه دار کنم (هرچند آرزوی قلبی ام است)
به امید روزیکه در تقویمها بنویسند: ظهور مهدی موعود؛ تعطیل!!!
ممنون از لطفتان، انشاء الله همه ما در سایه رحمت ایشان به کمال واقعی برسیم
و البته اون مطلب، اگه میتونید شما که استادتر هستید اشکالات املایی و انشاییش رو بگیرید و بعنوان یک مطلب جدید منتشر کنید
اون جمله ماجرایی داره که نمیتونم بگم فقط در همین حد بگم که مطمئنم جرقه اون حرف میتونه کارهای بزرگتری انجام بده که از دست من همینقدر بر میومد
اللهم عجل لولیک الفرج
موفق باشید

mahmood دوشنبه 1 اسفند 1390 ساعت 22:25 http://www.atshani20.blogfa.com

سلامی
اگر میشود کد لوگو رو بفرستید تا در لینکستان قرار دهم

سلام
به روی چشم
حتماً، فقط لوگوی ما اندازه اش یک مقداری ناجور است، خوتان هرگونه که خواستید کوچک یا بزرگش کنید، مشکلی ندارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد